הכפירה הגדולה, המקורית, בת הצער הגדול והמחשבה המחפשת הגדולה, היא פוריה ויוצרת לא פחות מן האמונה הגדולה

מקור: האדם והטבע, הפועל הצעיר, אייר תר"ע

אפשר לאמור, כי לא הכפירה כשהיא לעצמה מסוכנה, כי אם הכפירה הקטנה, העניה, שאין לה שורשים עמוקים בנפש הכופר ולא במוחו, אלא שהיא נזרעת על ידי כל רוח, הנושאת זרע קל זה על כנפיה, וצומחת, כקוצי מדבר אלה, במקום שאין מזון לצמחים יותר מעולים. הכפירה הגדולה, המקורית, בת הצער הגדול והמחשבה המחפשת הגדולה, היא פוריה ויוצרת לא פחות מן האמונה הגדולה. הכפירה הגדולה הביאה לעולם עוד בשנים קדמוניות את דת בוּדה הנפלאה, הכפירה הגדולה בראה בזמננו את רעיון "האדם העליון". זה כוחו של הצער הגדול, בן זוגה של המחשבה הגדולה, שבכל מקום שהוא נמצא הוא יוצר. הצער הגדול אינו נותן לבעליו מנוחה, אפילו לבקש מנוחה במוות אינו נותן לו, כי מה יועיל המוות למצטער הגדול, אם הצער נשאר בעולם גם אחרי מותו? האמנם "הוא את נפשו יציל" בבריחה כזו, בתתו לנפשו תעודת עניות כזו? האם הוא יוכל לברוח באופן כזה? בעל כורחו הוא חי, בעל כורחו הוא נושא את הצער הגדול – כי מי כמוהו נושא אותו, מי כמוהו יעצור כוח אף ידע ויבין לשאת אותו? – ובעל כורחו הוא מבקש אמצעים לכל הסובלים לשאת אותו – ויוצר. זהו אולי ה"בעל כורח אתה חי" היותר נורא, אבל הוא גם נהדר ונשגב. כפירה גדולה כזו – כמו גם אמונה גדולה – לא תמצא הרבה בזמננו. על כן כל כך מועטים היוצרים וכל כך מרובים המתייאשים והמאבדים עצמם לדעת. הכפירה של זמננו היא בת אפיסת הכוחות, בת חוסר החיים והתחדשות החיים. כל מה שהיה באדם בן זמננו מן הלחלוחית, מן הכוח הרוחני, מן "הנשמה היתרה" הוצא על השלילה, ובשביל החיוב לא נשאר לו כלום.

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “הכפירה הגדולה, המקורית, בת הצער הגדול והמחשבה המחפשת הגדולה, היא פוריה ויוצרת לא פחות מן האמונה הגדולה

  1. פינגבק: הרצל לדור

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s