שוכחים אנו, כי באים אנו לא רק לגדל צמחים ובהמות, כי אם גם לגדל בני אדם

מקור: חשבוננו עם עצמנו, בשעה זו, קובץ ג', תרע"ו

רואה אני, כי תפקיד ההנהלה מקלקל את האדם. המנהל – או המנהלים – רואה את עצמו, וגם רבים אחרים רואים אותו, כאילו שקול הוא כנגד כל העובדים. ואם יש דין ודברים בינו לבינם, הרי נחשב הדבר כדין ודברים בין צדדים שווים. מובן, כי האחד שאינו תלוי בדעת הרבים ושהוא אחראי רק לעצמו, אין לו צורך בצדקת יתרה למען יצדק נגד הרבים, התלויים הרבה בדעתו…

הערכה זו שבין המנהל והעובדים, שנבראה בשם המשמעת, אולי יפה כוחה במקום שבו העובדים אינם יותר הרבה מבהמות משא. ואולם במקום שהעובדים הם עיקר במשק, כאן אין המנהל אלא אחד מן העובדים הממלא תפקיד מיוחד, אשר התמחה בו, כמו, למשל, הנפח או הרוקח, הבאים גם כן לרגלי פעולתם במגע ובמשא עם כל הפועלים. והרי לא יעלה על הדעת להעמיד את כל אחד מאלה נגד כל העובדים. ההגבלות והחובות החלות על העובדים הן כלפי המשק ולא כלפי המנהל. ואותן החובות ואותן ההגבלות הן חובה גם על המנהל. אחריות המשק צריכה להיות מוטלת על כל הפועלים, והם צריכים להרגיש ולהכיר, כי נושאים הם באחריות זו. שוכחים אנו לפעמים פרט אחד קטן – את האדם. שוכחים אנו, כי באים אנו לא רק לגדל צמחים ובהמות, כי אם גם לגדל בני אדם. אין החווה משק אקונומי[1] בלבד, כי אם גם משק רוחני: לא רק חוות לימוד, כי אם גם חוות חינוך… כוונתי, כי חובה על המנהל להועיל ככל האפשר לחינוך עצמי של בני החווה, ובעיקר, לבלי להפריע: חופש בגבולות האפשרות, יחס אנושי ורצון ישר יעשו הרבה.

אבל, מה אנחנו רואים למעשה? כשהמנהל אינו יודע מקצוע אחד בגידול צמחים או יודע לקלקל, הכל מבינים, כי אינו ראוי להיות מנהל משק… אבל אם אינו יודע להתנהג עם בני אדם עובדים או יודע לקלקל אותם – מה אכפת לנו? מה יש כאן ללמוד ולדעת?


[1] אקונומי, במובן של "כלכלי" או "מסחרי". אב"צ

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s