אין מרכז אלא אחד, כי אין עולם אלא אחד – הוא עולמו של האדם

מקור: מכתב לרחל כצנלסון, רמה [שרונה], י"ב אלול תרע"ו

מרכז החיים הוא לא שם ולא פה, כי אם בך, ב"אני שלך". על הלכה זו צריכה את לעמוד, אם מבקשת את חיים של פעולה ושל מחשבה כאחד, ואין צורך לומר – אם חיים של יצירה. זאת היא טעותם וזאת חולשתם של רבים, שאין מרכז לנפשם, לחיי רוחם. יש להם כוחות, ולעיתים כוחות גדולים, אבל הכוחות מתפזרים לכל מרחבי החיים, לכל מעמקי הנפש, מתמזמזים וכלים כענן, כי אין להם מרכז, אשר יאחדם בנקודת שרפה אחת, אשר יצרפם לכוח אחד של חיים ויצירה; ואין הם יודעים לבקש את מרכז חייהם, כי הם מבקשים אותו מחוץ לנפשם, באידיאלים, בשאיפות, במעשים שבחיי החברה, האומה, האנושות; הם מבקשים מרכז אובייקטיבי, בזמן שהמרכז הוא עצם הסובייקטיביות, עצם ה"אני". לפיכך יש להם כל כך הרבה מרכזים סותרים זה את זה: אנושיות, לאומיות, חברותיות, אינדיבידואליות, אידיאליות, מעשיות, ארץ-ישראל – וכל העולם וכך הלאה. לפיכך כשהם מתרכזים בנקודה אחת, במרכז אחד, שוב אין להם עסק ביתר הנקודות, כאילו העולם כולו אינו בשבילם במציאות. אם אני מרוכז, למשל, ביצירת משק הגון בארץ-ישראל, הדורש כשרון מעשי במידה מרובה – איזה עסק לי באדם, באהבת הבריות, בחינוך עצמי, ביצירת אוויר נקי, ביצירת אדם חדש, שאינם עסק אלא בשביל "אידיאליסטים"! אם אני אינדיבידואליסט או אוניברסליסט איזה עסק לי בלאומיות! אם אני עובד בארץ-ישראל לשם רעיוננו הלאומי, איזה עסק לי בכל יתר אומות העולם! וכן הלאה.

אין מרכז אלא אחד, כי אין עולם אלא אחד – הוא עולמו של האדם, ה"אני" שלו. אולם ה"אני" הוא כעין נקודה הנדסית, שצריך לדעת להגדירה בדיוק. ולהגדיר את נקודת עצמו יכול האדם רק בעצמו. רק כלל אחד גדול יש כאן: כל שהנקודה יותר דקה, יותר זכה, יותר היא מסוגלה לחבק עולם ומלואו. רק הנקודה ההנדסית, שאין בה תפיסה כלל, יוצרת בתנועתה את כל הצורות שבעולם ואת צורת כל העולם. אין-סוף לעומק מוליד אין-סוף בהתפשטות. נקודה קצת יותר גסה אינה ראויה להיות נקודה הנדסית, אינה ראויה להיות מקומו של עולם.

בקשי את מרכז חייך בנפשך. כאשר תמצאי – כל העולם לפניך וכל החיים חייך, כי אל כל אשר תבואי, שם יהיה מרכז החיים, כי שם יהיה ה"אני" שלך.

להשאיר תגובה

